måndag 25 mars 2013

Våffelkavalkad.....




.....är det Våffeldagen, så är det!
I denna familjen äter vi Våfflor nästan varje vecka
så för att uppmärksamma denna dag lite extra 
fick vi slå till stort
håll i er för nu blir det bildkavalkad....

Mycket goda
blåbär och citron våfflor
(riv ned citronskal från en citron och det blir en frisk och fräsch smak samt blåbär i smeten 
eller ovanpå...)




Traditionellt 
Jordgubb-och grädde våffeltorn

eller
Fullkornsvåffla med päron och kesella 
som blir ett sundare alternativ.
Hur äter ni era Våfflor?

Detta blev dagens mellanmål vilket var eftertraktat kan man säga
skrik och gap och hälften av våfflorna slank ned innan vi hann få de dekorerade och färdiga
jag kände mig otillräcklig som ensam våffeltillverkare med tre otåliga barn...
....men sedan när grädden hade mättat de små magarna
och de blev så där dästa och glada
kom den där lyckan plötsligt
över dessa tre guldklimparna som på något mirakulöst sätt kommit från mig....




3 kommentarer:

  1. Mums! Vilken härlig våffelkavalkad!

    SvaraRadera
  2. Gott! Här tjuvsmakade vi våfflor på Vårdagjämningsdagen, trodde det skulle hjälpa fram VÅREN...Men inte! Så det blir väl till att testa dem i påsk också!
    Jag äter mina med lite kli eller nåt fullkornsaktigt i smeten och så har jag Keso med citronkesella på.= GUDAGOTT! Testa!
    Härliga barn du har! Ser faktiskt ännu go´are ut än våfflorna!´
    Hälsar Lena

    SvaraRadera
  3. oj vilka härliga bilder på barnen! oj oj !
    jo alltså jag gör glutenfria våfflor nuförtiden (ja scones och allting glutenfritt) då tar man 2 ägg 3 dl maezena stärkelse lite salt 2 tsk bakpulver 3dl laktosfri mjölk eller youghurt 2msk matlagn olja, vispa hårt och smörj våffeljärnet. Det blir våldsamt frasiga våfflor. Man måste röra om ordentligt mellan gräddningarna eftersom mjölet sjunker till botten snabbt. och sen grädde och lingonsylt! vi har inte uppfunnit Kesella än.

    SvaraRadera

Jag blir så glad när ni skriver till mig!!!