torsdag 15 maj 2014

Fabriken - Vi bjuder på födelsedagstårta


Idag firar vi maken 36 år och lillasyster en månad gammal i morgon
Det firas med en chokladfudgetårta som jag gjort varianter på ett antal gånger.
Försökte mig på en lite mindre men tre våningar hög med fyllning emellan. 
Inte den lättaste att få snygg men god blev den. Det som rinner ned är kolafudgen!

Men inte helt nöjd är jag för angående temat om att duka fint eller bjuda på fint så är jag en sådan som tycker det är viktigaste är att det ser fint ut. 
Det roligaste med bakandet är själva utförandet och designen...sedan får någon annan njuta av det!


Chokladfudgetårta

200g smör
3 dl socker
1 dl kakao
2 tsk vaniljsocker
3 ägg
3 dl mjöl
1 nypa salt
Smält smör. Rör ned socker,vaniljsocker, kakao och salt. Rör ned ett ägg i taget och sist mjölet.
175°c i ca 22 min

Fudgesmet:
1,5 dl grädde 
1,5 dl socker
2 msk sirap
100 g 75% choklad
75 g smör
Koka ihop i några minuter. Dra ifrån plattan och rör ned smöret. Bred över kakan och kyl ned.


4 kommentarer:

  1. Oh wow, vilken fantastisk tårta!! Den ser underbart god ut. Snyggt att lägga den på det höga glasfatat, den ser liksom ut att sväva.
    Ha en fin kväll

    SvaraRadera
  2. Oj oj oj, det där är nog den godaste tårta jag har sett. Choklad och fudge på samma gång. Underbar bild. Urfint!

    SvaraRadera
  3. Oh nej, jag som just printade ut recept på blåbärsmoussekaka. Det blir allt till att printa igen. Man behöver ju inte baka allt samma vecka.

    SvaraRadera
  4. Helpful info. Fortunate me I found your site unintentionally, and
    I'm shocked why this coincidence didn't came about earlier!
    I bookmarked it.

    Review my web page; investing [www.investandprofittoday.com]

    SvaraRadera

Jag blir så glad när ni skriver till mig!!!